Monday, January 3, 2011

AYUH KEMBALI KE SEKOLAH

:.: Bismillah :.:

Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT.

Tahmid yang diucapkan untuk mensyukuri segala nikmat yang Allah SWT berikan di muka bumi ini.

Hmmm.... Jap fikir2 fikir2....

Ana tak tau nak cakap apa, cuma ada sesuatu yang ana rasa sangat2 sepecial hari ini.

Hmmmm...Fikir2 lagi.....

Oh ya, kalau yang ada adik2 dekat Malaysia tu mesti tahukan.

Kalau2 yang tinggal kat kawasan selain dari Kelantan, Terengganu dan sebagainya mesti tahu 

yang hari ini dah bermulanya sesi persekolahan tahun 2011.

Bila cakap mengenai sekolah ni mesti terimbau kembali kenangan masa zaman kecil2 dahulu.

Bagaimana kita dididik oleh guru2 kita sehingga kita menjadi insan yang seperti mana kita

sekarang ni.

Ana sendiri pun ada 2 orang adik yang masih bersekolah.

Yang seorang ni dah masuk tingkatan 5 kat SMK Zonr1 Wangsa Maju. 

Sebelum masuk MRSM kat sinilah ana menuntut ilmu sampai tingkatan 3.

Lepas tu ada pula adik yang lagi seorang ni. Tingkatan 1 dah dia sekarang ni.

Yang seorang ni baru sahaja mendaftarkan diri dekat SMK Puteri Wilayah.

Alhamdulillah dia ditempatkan diasrama yang disediakan untuk pelajar aliran Agama.

Puas ana pujuk dia ambil aliran agama tidak kira apa yang berlaku...Huhu

Bukan apa cuma ana taknak apa yang terjadi dekat diri ana ni terjadi kat adik yang seorang ni.

Ana tak mahu dia rasa rugi pada satu hari nanti kerana tidak ambil aliran sebegini.

Lepas tamat sahaja sesi sekolah bila datang ke Mesir ni baru tahu, betapa ruginya tak pergi sekolah agama.

Sebab bila tengok sahabat2 yang datang dari sekolah agama ni, rasa rendah diri pun ada.

Cukup kagum dengan ilmu yang ada pada mereka.

Tapi Alhamdulillah rasa sangat bersyukur walaupun lambat sikit tapi Allah SWT bagi peluang untuk 

datang ke sini, menimba ilmu dari Sheikh2, ustaz2 yang hebat2.

Sebenarnya jika nak diikitkan masih belum terlambat jika kita inginkan ilmu2 sebegini.

Peluang masih ada, jangan jadikan alasan tak pergi sekolah agama jadi takyah belajar benda2 ni.

Sedangkan ilmu agama ni adalah wajib untuk kita pelajari, sebab benda2 inilah yang kita amalkan dalam

kehidupan seharian.

Walauapapun zaman persekolahan boleh dikatakan antara zaman yang terbaik dalam hidup kita.

Betul tak?

Nak2 rasa nak pergi balik je ke zaman sekolah, tapi taknak belajar balik la benda2 Add math tu semua.Huhu

Sebagai kalam penutup, selamat menjalani sesi persekolah wahai adik2 yang ada kat Malaysia tu.


SEKOLAH DIMANA KU MENDAPAT TARBIAH

Selamat Maju Jaya. Sentiasa perbetulkan niat semasa menuntut ilmu.

Niat hanya kerana Allah SWT.



2 comments:

Nadia Havez said...

salam belong.. kaklong dengar berita, iskandariah kena bom. kaklong tak tau nak contact belong camne.. internet kat rumah kklong kena potong.. so kena tnggu waktu ofis ni je la~

ohoh~ add math? ala, belong dpt A1 jugak kn? hahah~

Indra Putra Bin Asrar said...

waa'laikumussalam...xdela satu iskandariah ni kene bom...tp mmg ade la kes 2 berlaku... agak jauh gakla dari tempat belong tinggal...ceh mane ade ade A1...