Friday, September 30, 2011

-- HITAM & PUTIH --

   Jika ditanya apakah putih itu. Seringkali warna itu dikaitkan dengan kesucian, keamanan dan pelbagai lagi. Maka pabila putih itu pasti lawannya hitam.

   Warna yang membawa unsur kegelapan, ketakutan dan sebagainya. Jikalau ditanya aku. apakah warna aku. Aku akan menjawab hitam, kerana mereka memanggilku begitu.

...


 " Weh, kenapa muka kau hitam ha? kakak kau putih je aku tengok" kata mereka dengan nada yang mengejek.

" Kau ni biar betul, entah-entah mak  kau kutip dari tong sampah mana entah. " kata-kata yang pedih. seringkali aku menahan airmataku tatkala ditohmah dengan pelbagai ejekan dari rakan-rakan.

   Tetapi memang benar kata-kata mereka, aku tidaklah secantik kakakku yang mempunyai kulit putih gebu. Pasti dapat menawan hati sesiapa sahaja yang melihatnya. Jika hendak dibandingkan dengan aku?

   "Bersabarlah nak, walau muka kamu ibarat hantu sekalipun, kamu tetap anak mak, lahir dari perut mak." inilah yang selaluku dengari apabila aku mengadu pada ibuku. Tetapi dengan kata-kata ini tidak cukup untuk menenangkan hatiku.

   Aku tidak mempunyai ramai rakan-rakan di dalam kelas. Aku selalu duduk berseorangan, disisihkan ibarat aku adalah makhluk yang bukan berasal dari planet ini. Aku sering terfikir apakah salahku. Adakah dengan ketrampilanku begini maka aku dijauhi.

...

   Beberapa bulan teah berlalu, alhamdulillah keputusan SPM ku cemerlang. Aku bisa untuk mendapatkan 10A1 dan berjaya mendapat anugerah pelajar cemerlang sekolah.

   Kini aku telah menjejakkan kaki di IPTA, aku berjaya menempatkan diri dalam bidang Perubatan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Alhamdulillah.

  Walaupun berjaya menempatkan diri disini, keadaan masih tidak berubah. Aku tidak mempunyai ramai rakan atau teman.

   Tetapi Allah itu Maha Pengasih & Penyayang. DIA telah mengurniakan aku seorang sahabat semenjak aku berada disini.

  Pernah aku bertanya kepadanya. " Sal, ko tak rasa apa-apa ke kawan dengan orang bermuka gelap macam aku ni?

 "Nak rasa apa? aku jadi sahabat kau ikhlas kerana Allah. Bukan kerana rupa kau cantik ke ape ke" jawabnya.

   Semenjak itu, kami menjadi rakan yang sangat rapat. Dia sahaja sahabat aku disini. Bukan aku tidak mahu rapat dengan orang lain. Tetapi mereka yang menjauhiku.

  Sebenarnya kakakku juga pernah belajar disini, Dia sudah berada di tahun ke-2 dalam bidangnya. Tetapi disebabkan sikap dan masalah yang sering dia lakukan. Dia dibuang universiti dan kini hanya bekerja sebagai 'cashier' di sebuah pasaraya.

   " Kau tak payah nak merendah diri sangat dengan kakak kau tu. Aku minta maaf awal-awal, cuba kau tengok, harap muka je lawa, putih gebu tapi perangai? pelajaran? hancur. " kata Sal padaku apabila aku sedang menangis di dalam bilik keseorangan.

   " Dayah, satu benda je aku nak bagitau kau. Memang betul Allah tak kurniakan kau dengan rupa yang cantik. Tetapi ada perkara lain yang Allah kurniakan pada kau. Kecerdasan akal fikiran."

  " Walaupun rupa kau begini tapi Allah Maha Adil, Dia kurniakan kau dengan kepandaian. Benda yang tidak ada pada kakak kau. Kau kena sedar benda ni " nasihat Sal padaku.

   Benar kata-kata Sal, kadang-kadang aku terlalu memikirkan tentang perkara ini sehinggakan aku terlupa. Aku juga ada kelebihannya. Tidak perlu untuk aku lemah semangat hanya disebabkan perkara ini.

   Setiap orang yang ada dimuka bumi ini ada kelebihan dan kelemahannya. Cuma apa yang penting adalah bagaimana kita mengatasi masalah tersebut. Bukan hanya menangis sepanjang masa.

...

   Kini aku berdiri dihadapan, plat yang tertulis di atasnya. 'UIAM' . Pada genggaman tanganku adalah segulung ijazah. Berdiri bersama dengan sahabat-sahabatku yang lain. Kami membentuk barisan lurus.

" Ok , kita ambil gambar sama-sama. Semua 'ready' ya. 1... 2... 3....

 Hitam putih kehidupan, kini diabadikan.



2 comments:

hisyam said...

Salam..
Hai dayah2, akak kamu cantik, putih dan gebu yer..nak berkenalan blh?
huhu..
bila sih kamu mau datang sini..bosan sy neh

Indra Putra Bin Asrar said...

waa'laikumussalam...hoi...x wujud pon org tuh...gatai na hisyam.. :P
tggu la hari jumaat ni jemput taw kat umah nanti