Thursday, May 5, 2011

IZZAH BUKAN NAMA ORANG




    'Aduh bosannya kelas hari ini, histology pulak tu' 
  
   'Apa yang prof tulis kat depan ni, tak faham langsung'

     Ayat-ayat diatas mungkin menjadi satu perkara yang biasa bagi seorang pelajar terutamanya pelajar Medic. Tetapi tidak semua pelajar medic sebegini. Diri ana sendiri mungkin boleh dikatakan tergolong dalam golongan mereka ini.

    Perkataan-perkataan tersebut mungkin datang apabila tidak ada minat untuk belajar sesetengah subjek yang sememangnya wajib diambil bagi seorang pelajar medic. Apabila tiba sahaja waktu untuk belajar contohnya histology atau biochem mula timbul perasaan dalam hati. 'Aduh tak bestnya, dahla tak faham prof ajar ape'.

   Perkara-perkara seperti inilah yang mengakibatkan sukarnya untuk memperoleh keputusan yang cemerlang. Rata-rata pelajar yang cemerlang dalam bidang ini adalah mereka yang betul-betul mempunyai minat dalam bidang ini.

    Pernah ana tanya pada seorang pelajar ikhwah yang cemerlang semasa sem 1 dengan keputusan Biochemnya yang cemerlang tentang rahsia kecemerlangannya. Dia berkata' doh aku minat subjek ni, jadi aku memang berusaha untuk dapat excellent'. Lebih kurang begitulah kata-katanya.

   Bila sudah tiada minat maka agak sukar untuk memperoleh keputusan yang cemerlang betul tak??? Bagi dirinya lagi dia berkata ' aku akan cuba untuk minat semua subjek yang aku belajar, bila dah minat senangla nak belajar'. 

   Persoalannya kenapa dia begitu berminat untuk mendalami ilmu-ilmu ini walaupun dia tahu ambil medic ini bukannya senang. Semua ini adalah kerana dia mempunyai cita-cita untuk menjadi doktor dan ingin membuktikan kepada sesetengah orang yang dia boleh jadi doktor.

     Maka dia meletakkan dirinya sebagai seorang doktor dan berkata jika aku tidak belajar dengan bersungguh-sungguh bagaimana untuk treat patient. Maka dia mempunyai IZZAH seorang doktor.

     Apabila dia terasa izzahnya sebagai seorang doktor maka kerja yang akan dilakukannya akan menjadi yang terbaik dan bersungguh-sungguh. 

    Jika ana tanya pada diri ana sendiri adakah ana mempunyai izzah ini, maka setakat yang ana boleh katakan masih kurang lagi. Banyak lagi kelemahan dalam diri ana ynag perlu dibaiki untuk menjadi doktor muslim yang berjaya.  

     Ana tidak pernah terfikir utnukmenjadi seorang doktor semasa zaman sekolah dulu. Ana lebih minat kearah engineering dan memang bersemangat untuk menjadi seorang jurutera. Sehinggakan semasa 'mock interview' di MRSM dahulu pun ana kata ana nak jadi nuclear engineer.

    Tetapi perancangan Allah Maha Baik dan dengan takdirnya ana sampai kesini, bukan sebagai seorang pelajar kejuruteraan tetapi sebagai seorang pelajar perubatan.

    Jadi nak atau tidak ana perlu membina Izzah sebagai seorang doktor, berasa bangga akan ketentuan Allah ini dan yakin keberadaan ana disini bukanlah sesuatu yang sia-sia. Malah ada hikmahnya. 

    Jadi exam pun lagi 1 hari setengah sahaja. Maka nak prepare betul-betul, harap-harap tak tergagap masa exam physiology nanti. BTW kami sekarang dalam fatrah imtihan cardiovascular system. Maka doakanlah kami ya. InsyaAllah target batch kali ini, semua cemerlang. InsyaAllah.


***kadang-kadang terfikir mana pergi Izzah kita sebagai seorang Muslim ya?

No comments: