Sunday, May 20, 2012

-- BERBAKTI DEMI CINTA --

Tazkirah pada hari ini yang diberikan seorang akhi, benar-benar membuatkan diri terfikir panjang. Tajuk 'berbakti' menjadi pilihan tazkirah usai bermain futsal di kuliah tijarah sebentar tadi. Santapan jasmani yang diberikan kepada tubuh disusuli pula dengan santapan rohani untuk minda dan hati.

Katanya, seorang tentera yang sedang berjuang di medan perang. Berkorban segalanya termasuk nyawa dalam mempertahankan sebuah negara yang tercinta. Cinta kepada sebuah tempat mengajaknya untuk BERBAKTI dengan menyerahkan seluruh jiwa raganya. 

Katanya lagi, cinta Qais kepada Laila membuatkan dia menjadi gila. Sanggup menyerahkan akal warasnya demi seseorang yang dicintai. Seseorang yang mabuk dengan cinta wanita sanggup menghabiskan masa, wang dan harta benda untuk diberikan kepada cintanya. Dengan ini dia BERBAKTI untuk seorang yang dicintai.

Mari pula kita lihat kasih seorang anak kepada kedua ibu bapanya. Cinta kepada orang tua membuatkan seorang anak sanggup menitiskan titik peluh dalam menjaga mereka. Dalam erti kata lain dia telah BERBAKTI kepada mereka pada hari tua. Si anak yang sayang akan kedua ibu bapanya akan membantu meringankan beban mereka, memikul tanggungjawab sebagai seorang anak yang soleh atau solehah.

Itu adalah contoh kepada perkara yang kita nampak di dunia.

Maka akhi tersebut mula menimbulkan persoalannya.

Bagaimana pula kita BERBAKTI kepada Tuhan yang Esa. Bagaimana kita mencurahkan BAKTI kepada Allah SWT?

Allah SWT yang telah menciptakan kita sebagai makluknya. Dikurniakan seribu satu nikmat ketika berada di dunia. Maka apakah yang telah kita berikan untuk membalas pemberianNya.

Cuba kita fikirkan selama hidup 20 tahun di dunia ini. Apa yang telah kita berikan dalam membalas segala kurnianNya? 

Soalan ini ditanya pada diri ana, dan ana hanya mampu merenung jauh memikirkan masa-masa yang telah berlalu. Ana terfikir tentang perbuatan ana, sikap  dan tindakan yang telah dilakukan selama ini. Tidak lain tidak bukan hanya membazir waktu di dalam kelalaian dari mengingatinya.

Berapa jam yang digunakan ketika berada di hadapan laptop dirumah. Berapa lama pula kita melayani FB yang tidak berkesudahan dengan 'scrolling'nya. Berapa banyak masa yang telah dibazirkan untuk perkara-perkara dunia.

Sedangkan Al-quran dihadapan mata menjadi perhiasan semata-mata. Qiamullail hilang entah kemana. Solat sunat pula sengaja ditinggalkan. Adakah ini cara kita BERBAKTI kepada Allah SWT? 

Kadang-kadang kita terlalu asyik dengan dunia sehinggakan kita lupa untuk menambahkan kecintaan kepada yang Esa. Astaghfirullah.

Adakah perkara-perkara diatas dilakukan untuk membalas segala yang diberikanNya? 

Muhasabah diri kita kembali. Adakah kita yang patut berbakti atau Allah pula yang berbakti kepada kita dengan limpah kurnia nikmatnya? Manifestasi cinta kepada Allah tidak kita timbulkan dan selalu pula dilupakakan. Ya Allah ampunkan dosaku ini. Banyak maksiat aku telah lakukan kepadaMu. Ampunkan aku ya Allah. Ampunkan Aku. :'(

No comments: