Monday, April 25, 2011

KASIH YANG DICARI




     'Berapa banyak kali harus aku kembali ke jalan itu, berapa kali harus kuulangi kembali' gusar hati Mukhlis memikirkan.

    Dicelah kesesakan kota metropolitan, yang diisi dengan manusia pelbagai ragam gayanya. Sedikit sekali kelihatan manusia yang masih mengekalkan budaya kemelayuannya. Budaya sopan santunnya. Budaya bekerjasama yang dahulunya sangat dirai. Yang kini hanya ada manusia-manusia yang mementingkan diri. Manusia yang lari, berlarian mengejar dunia, meninggalkan akhirat sana.

    Mukhlis tidak terkecuali, dengan suasana yang ada dia telah membesar. Ditelan cara kehidupan dibandar, seharian melihat manusia mengejar kekayaan, harta pangkat dan sebagainya. Menyebabkan semuanya menjadi darah dagingnya. Bukan satu perkara yang mudah untuk ditanggalkan. Malah perlu kepada penyucian jiwa yang benar-benar kental, bagi membuang perkara itu dari badannya.

   Selama 20 tahun hidup ini, tidak pernah rasanya dia cuba untuk mendekatkan diri pada yang Maha Esa. Tidak terdetik pun dalam hatinya untuk mengagungkannya. Yang diagungkan hanyalah wang ringgit, pangkat dan harta. Perkara itulah yang berada dalam hatinya, menjadi kuman yang membiak, merosakkan hati dan membinasakan tubuh badan.

   Selama hidup ini juga tidak pernah untuk dia memohon sesuatu kepada Allah yang Maha Esa. Yang dipintanya adalah dari manusia. Tidak dia letakkan tuhan itu disatu tempat tertinggi. Tidak dia mengangap tuhan itu mampu memberi. Yang hanya diyakini adalah pemberian dari manusia kerana itulah yang zahir dari kaca matanya.

   Namun Allah SWT masih menyayanginya. Disaat dia terkapai dalam lautan manusia, yang sudah hilang peradabannya, yang tiada lagi akhlaknya, datang tangan menghulurkan bantuan.

"Akhi, dari tuhan kita datang dan kepada tuhan juga kita kembali, segala nikmat yang enta peroleh hingga sekarang semuanya dari Allah SWT. Malah Allah SWT memberikan enta ujian seperti ini juga adalah rahmat. Yang akhirnya enta menemui kembali pangkal jalan yang tidak pernah ditemui sebelum ini." ujar sahabatnya.

  Memang benar, satu langkah yang dihulurkan dalam merapatkan diri kepadaNya, terasa seperti seribu langkah dia datang kepadaku. Berapa banyak dosa yang telah lakukan, malah telahku lakukan berulang-ulang kali. Tapi apakah yang Allah berikan??? Tidak ada manusia yang mampu memberi rahmat kepadaku sebegini.

   Bayangkan jika aku melakukan sesuatu yang buruk kepada seseorang beribu kali, adakah mampu untuk dia memaafkan aku sebanyak itu juga. Tetapi Allah membuka peluang kepada hambaNya, walau berjuta kali kesalahan yang dilakukan terhadapNya.

   Baru sekarang aku terfikir semua ini, aku menyesal dengan dosa-dosaku 20 tahun yang lalu. Satu jangka masa yang lama tetapi Allah masih memberikan peluang kepadaku. Tidakkah kasihnya Allah terhadap diriku ini.

   Tuhan aku tahu bahwa selautan syukurku tidak mampu menandingi segala nikmat yang engkau berikan. Namun aku mengharapkan ini adalah yang kali terakhir, maka peliharalah diriku dari segala jenis dosa dan maksiat. Jadikanlah taubatku taubat nasuha, bantulah aku agar dapat menjadi hambaMu yang soleh, menjadi hambuMu yang ikhlas.Bantulah aku Ya Allah.

   Laungan hati Mukhlis berbicara tatkala dahinya tunduk mencecah bumi, bukan lagi sujud kepada manusiawi tetapi hanya kepada Allah yang Esa.

No comments: