Wednesday, February 15, 2012

-- KERANA ALLAH AKU CINTAKAN DIA --

Bismillah.

Sebelum baca jom istigfar 10x dulu jika ada dosa2 yang kita baru lakukan.

Astahgfirullah

Astagfirullah

Astaghfirullah

Astaghfirullah

Astaghfirullah

Astaghfirullah

Astaghfirullah

Astaghfirullah

Astaghfirullah

Astaghfirullah.....

   Akhukum fillah. Pernah antum dengar perkataan ini? Bagi yang biasa mengikuti program2 usrah tidak kira di sekolah atau di universiti dan lain2, pasti akan selalu mendengarnya. Sebuah ayat indah yang selalu digunakan tatkala kita berkenalan antara satu sama lain.

  
 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

'Sesunggunya setiap mu'min itu bersaudara, kerana itu damaianlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat.' -al Hujurat:10

   Setiap antara kita sesama Islam adalah bersaudara, tak dapat tidak kita perlu untuk 'kisah' mengenai mereka dan saling berenal-kenalan. Maka taaruf adalah permulaan. Selalunya perkataan yang indah ini kita guna ketika bertaaruf terutama bagi mereka yang mempunyai pengalaman mengikuti usrah.

   Ada apa dengan perkataan ini?

   Ana pernah dengari dari seorang guru mengaji ana disini, Sheikh Muhammad Hamed. Dia pernah memberitahu bahawa perkataan tersebut mempunyai beberapa peringkat dan darjat. Dan yang paling tinggi adalah 'akhukum fillah'. ' Saya cintakan awak kerana Allah.(Sebenar2nya kerana Allah).

   Terdapat juga akhukum lillah dan sebagainya tetapi fillah adalah yang paling tinggi darjatnya. 

   Jadi apa masalahnya?

   Kita sering mengucapkannya ketika berkenalan dan sebagainya tapi adakah ita memahami sebenar2 cinta kerana Allah itu. Ana rasa ramai diantara kita termasuk diri ana sendiri, kadang hanya mengucapkan sekadar dimulut. Kadang2 kita merasa hebat sebab dapat memulakan sesi perkenalan dengan berbahasa arab dan sebagainya.

   Adakah dalam hati kita benar2 timbul perasaan cinta terhadap sahabat kita yang baru sahaja dikenali? Akhirnya ketiadaan rasa cinta yang sebenar terhadap saudara kita hanya akan membawa kita kearah perasaan seperti iri hati, perasaan aku lebih hebat pada dia, dengki dan sebagainya.

   Sepertimana kita cintakan isteri yang dikasihi, dimana kita sanggup terima kekurangannya dan membantunya dalam menyelesaikan permasalahan tanpa ada rasa gundah dalam hati maka seperti itu jugalah kita dengan sahabat2 kita.

   Rasailah, masukkan perasaan cinta kita yang sebenar2nya terhadap sahabat kita. Akhukum fillah bukan hanya pemanis dimulut sahaja tetapi adalah sebuah perkataan yang indah yang diiringi sekali dengan rasa cinta terhadap sahabat2 kita.

   Jadi kepada yang mengenali ana, ANA AKHUKUM FILLAH.... 
   

No comments: