Friday, January 24, 2020

NYAWA DAN AIR MATA

Oncall notes 22 Jan 2020

Kadang-kadang kita rasa hidup kita dah susah, tapi jangan lupa lihat di bawah kerana ada yang lebih susah, kita akan jadi lebih bersyukur.-learnt lesson for me.

Kesusahan dan tekanan kehidupan kadang-kadang membebani hidup seseorang sehingga seorang ibu boleh menimbang tara antara nyawa anak kecil dan kesusahan yang di alaminya. Air mata si ibu mengalir disebabkan itu. Fikiran yang waras boleh jadi buntu.

Si anak sakit tenat, nafas begitu laju, kadar oksigen kurang dari 95 persen dalam badan, berlekuk-lekuk dadanya dari bawah tulang rusuk keatas. Badannya tak bermaya. Dipohon si ibu supaya boleh di bawa ke rumah dahulu. Kasihan si ibu.

Masalah kewangan, anak-anak yang ditinggalkan, makanan yang tidak kecukupan, transport ulang alik ke hospital, semua dalam fikirannya yang sedia ada serabut itu.

Akhirnya berjaya di pujuk ke hospital, yang kemudiannya diberitahu dia pulang atas risiko sendiri. Tetapi keadaan anak memburuk, terus ke hospital semula dan dimasukkan tiub pernafasan.

Ada orang mungkin fikir, si ibu ini tidak fikir panjang? Kenapa sanggup bermain dengan nyawa anak dan sebagainya.

But guys, I learn to be more empathy, life is already difficult, rather than to add spice on it, let us try to be a handful rather than mouthful.

*didnt sleep well that night

No comments: