Saturday, August 6, 2011

ERTI KEJAYAAN PART 2

   Setelah 2 tahun lebih, dengan usaha yang lebih kurang. Aku masih ingat sebelum masuk ke dewan peperiksaan untuk menghadapi PMR, aku lihat sahabat-sahabat yang lain sibuk membelek-belek buku. Sedangkan aku hanya duduk 'relax' tanpa membuka apa-apa buku malah sempat keluar sekolah untuk membeli nasi lemak.

   Usaha aku pada masa ini. Bagi aku tidaklah sehebat rakan-rakanku yang lain. TIdak dinfikan sebelum itu aku pernah mengikuti kelas-kelas tambahan yang diadakan oleh pihak sekolah. Aku turut mengikuti kelas tusyen diluar. Itu sahaja bagiku.

   Bagi seorang pelajar, bersekolah di sekolah harian biasa. Peperiksaan seperti ini mungkin tidak dianggap sebuah peperiksaan yang penting.

Akhirnya, keputusan PMR dikeluarkan pada akhir disember. Jika masih aku ingat pada 26 disember. Aku berbasikal kesekolah. Masih lagi berseorangan tanpa kedua ibu bapaku. Entah mengapa, mungkin aku segan untuk membawa mereka dan mereka juga menganggap aku seorang sahaja sudah cukup untuk mengambil keptusanku. Jujur aku katakan aku agak kecewa kerana ini.

   Aku ke kelas, cikgu Zurina yang pada ketika itu merupakan guru kelas aku berada dihadapan untuk memberi sijil keputusan. Dengan hanya berpakaian baju-t, seluar slack dan bersandal aku menunggu sebelum namaku dipanggil.

  Dan juga seperti biasa aku tidak mengharap yang tinggi. Kerana aku tahu aku pelajar biasa jika dibandingkan dengan sahabat-sahabatku yang lain. Percubaan sebelum itu ajku hanya memperoleh 2 A sahaja. Tetapi Maha Suci ALlah. Subhanallah. Akhirnya namaku disebut.

"Indra tahniah"kata cikgu Zurina

   Tangannya menghulurkan kertas separuh A4 yang tercatat namaku diatasnya. Aku melihat keputusan bagi setiap subjek. Mataku bergerak dari atas kebawah bagai tidak percaya. Kesemuanya A. Alhamdulillah. Tetapi seklai lagi apakah reaksi aku pada masa itu? Apakah erti kejayaan ini?

   Aku 'buat-buat' gembira dihadapan rakanku. Seakan berpura-pura gembira. Kerana bagi aku pada masa itu. 'Oh biarlah, kisah apa kan', kalau dah dapat camni kena gembiralah kan?'monologku bersendirian sambil tersenyum kepada sahabat-sahabatku yang lain.

   Pada tahun itu cuma 3 orang sahaja yang berjaya mendapat 'straight A'. Aku merupakan lelaki tunggal. Selebihnya lagi adalah perempuan. Setakat ini aku masih tidak sedar apakah erti kejayaan itu sebenarnya.




..........



SPM?

  Aku rasa tidak perlu kuceritakan. Cukuplah sekadarku katakan. Keputusanku diperingkat SPM ini juga cukup baik untuk membolehkan aku berada ditempat aku berada sekarang. Takdir Allah yang telah ditentukan, mungkin disini aku mengetahui erti kejayaan.

.........

Aku terlupa, bukan terlupa malah tidak mengetahuinya. Allah SWT telah berfirman dalam surah An Nasr

" Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan(1) dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah(2) maka bertasbihlah memuji tuhanmu dan mohonlah kemapunan kepadaNya. Sungguh Dia Maha penerima taubat(3) "

Betapa jahilnya dahulu, adakah kejayaan aku itu diiringi dengan pujian kepada Allah dan keampunan kepadaNya. Betapa cantiknya Allah yang telah menyusun kehidupanku ini. Kejayaan demi kejayaan tetapi aku berbuat 'bodoh' sahaja. Tidak memuji jauh sekali beristighfar. Astaghfirullah.

Adakah kejayaan ini untuk diri sendiri?

Adakah kejayaan ini untuk mencari kekayaan duniawi?

Adakah kejayaan hanya terikat sekadar ini?

Tidak!!!

Malah kejayaan itu untuk diri dan ummat.

Malah kejayaan itu untuk agama kamu sendiri.

Malah kejayaan itu boleh dilihat dari perspektif yg lebih besar dari yang aku katakan diatas.

Jangan putus asa jangan putus semangat.

Kerana sesungguhnya Allah bersama kamu.

No comments: