Friday, June 15, 2012

-- AZZAM MUJAHID --

   "Andai yang memisahkan kita itu hanya Allah, maka aku mengharapkan agar kematian menjadi wasilah perpisahan kita. "

...

   Tidak terang langit pada hari ini, matahari yang menyinar sebentar tadi beralih ganti dengan awan mendung membawa titisan-titisan hujan yang bakal turun beberapa minit sahaja lagi. aku menjenguk kepala diluar dan melihat kelibat manusia dan pergerakan kenderaan yang bersimpang siur dijalanan. Aku mengambil semula posisi diatas kerusi tua yang sudah banyak berjasa sepanjang 6 tahun aku berada disini.

Renungan Perpisahan
  Disini aku punya kawan yang layak digelar sahabat dan aku cintakan dia kerana Allah dan bukan kerana lainnya. Disini aku fahami maksudnya ukhuwah sebenar-benar ukhuwah yang bukan hanya dilakonkan sahaja. Tetapi ukhuwah ini yang membantu untuk menggerakkan diri, menjadi pendorong dalam setiap amal dan pelajaranku disini. Disini ku punya sahabat, menjadi baja dan penyemai kepada diri. Sentiasa memberi semangat seperti sang matahari. Sungguh indah memori ini.

   Seronok bila memikirkan kenangan-kenangan yang berlalu, secawan kopi panas diatas meja diambil dan dihirup beberapa kali. Terasa kesegarannya menghirup kopi yang dibawakan khas dari Malaysia. Buku surgery  yang berada dihadapan mata dibiarkan terbuka. Masih banyak lagi yang belum dibaca, bayu angin bertiup kedalam kamarku, kubiarkan sahaja angin itu melalui celahan wajahku, terasa nyaman.


Tiba-tiba pintu bilik dikuak, satu suara yang dikenali kudengari. ' Azzam, jom kita study sekali ' . Senyuman terukir dibibirku lalu kupusingkan badanku menghadap pintu bilik yang terletak dibelakangku. Senyuman bertukar menjadi muram,  luntur senyuman dari wajah, aku tundukkan wajah memandang lantai putih menampakkan wajahku lalu kutekup dengan kedua belah tanganku. Aku beristigfar panjang. Aku masih tidak dapat lupakan dia, masih suaranya terngiang-ngiang dalam kepalaku. Ya Allah betapa aku rindu dengan makhlukmu itu. Kusangka Mujahid berada dihadapanku, rupanya hanya sang angin menolak si pintu.

   Rasa rindu dalam hati membuatkan air mata hanya mengalir melalui celahan mata kurniaan Ilahi. Titisan air mata suci jatuh kelantai lalu kukesat wajahku. Tiada guna aku menangis kerana yang hidup itu pasti mati. Segala yang datang pasti pergi, itulah adat kehidupan didunia ini. Aku menarik nafas panjang dan ketenung cawan diatas meja yang merupakan pemberiannya pada satu masa dahulu.


...


1 Tahun yang lalu


 
   ' Azzam, jom study sama-sama ' Mujahid mempelawa untuk belajar bersama sambil memegang sebuah buku rujukan ditangan kirinya. Pintu bilik ditolak dengan bahunya, tangan kanannya memegang mug berisi air kopi. Langkahnya dihayun perlahan dan segelas kopi itu diserahkan kepadaku. ' Syukran, susahkan kau je buat kopi ini '. Tangan dihulur dan diletakkan air diatas meja. Mujahid mengambil tempatnya disebelahku, ' kau tengah study apa Azzam, pelajaran semalam kau dah baca? ' Mujahid meletakkan bukunya diatas meja dan bertanya. ' Aku dah baca tapi ada beberapa bahagian yang aku tak faham ' aku menjawab. ' Oh bahagian mana, aku cuba terangkan kalau boleh. ' . Mujahid menarik buku paediatric yang sedang ku baca ke arahnya. Lalu kutunjukkan tajuknya.

   Sekali lagi Mujahid berjaya menerangkan dengan baik bagi subjek yang tidak kufahami. Aku senang belajar bersamanya. Mujahid seorang yang cerdas akal fikirannya, dia mampu memahami sesuatu subjek dengan hanya memberi tumpuan dalam kelas. Berlainan dengan aku yang sukar untuk menumpukan perhatian dalam kelas, pasti melayang fikiranku ke tempat lain ketika di dalam kelas. Disebabkan itu Mujahid banyak membantu aku ketika berada dirumah. Masanya yang ada diluangkan bersamaku untuk belajar bersama. Sikap Mujahid yang lebih suka untuk belajar secara berkumpulan banyak membantu aku dalam memahami setiap pelajaran. Semoga Allah merahmati Mujahid. Doaku dalam solat tidak pernah kulupakan untuknya.

   ' So kau faham tak part ni? Bila kita ambil ubat yang ini, maka akan ada kesannya pada bayi tersebut ' terang Mujahid memberikan kefahaman kepadaku. ' ok, faham dah, syukran jazilan weh, kalau tak sampai esok aku tak faham. ' sebuah senyuman kulontarkan kepada Mujahid. Senyuman dibalas dengan senyuman. Air kopi yang sudah mula hilang kepanasan dihirup sedikit dan diletakkan diatas meja. Mujahid menghulurkan tangannya kearah cawan miliknya. Aku meneruskan pembacaan dengan memikirkan untuk berhenti setelah habis membaca tajuk yang terakhir pada malam ini. Mujahid masih menghirup kopi miliknya sambil merenung keluar jendela. Diperhatikan suasana malam yang tenang, jauh berbeza dengan lawannya siang. Aku hanya memandanganya tenang, cuma apabila...
  ' Muja! Muja!, kenapa ni !!! ' cawan yang dipegang Mujahid jatuh ke lantai berderai dan berkecai. Aku memegang bahu Mujahid dalam keadaan dia sedang terbatuk dengan kuat. Darah mengalir dari mulut dan hidungnya secara tiba-tiba. Aku yang sedang menepuk bahagian belakangnya mengangkat wajahnya yang berlumuran dengan darah yang mengalir tadi, aku melihat air mata mengalir dari wajah Mujahid, dia sedang menahan kesakitan. Akal fikiranku menjadi beku, tidak tahu apa yang patut dilakukan pada ketika itu. Aku hanya memangku Mujahid diatas ribaku, sambil menyapu darah diwajahnya dengan sehelai kain diatas bangku.

   ' Mujahid! bertahan, biar aku panggil arab untuk tolong, bertahan Mujahid! ' aku melepaskan peganganku terhadapnya dan berlari membuka pintu. Lantas aku mengetuk pintu rumah jiranku yang berbangsa arab. pintu dibuka dan aku hanya berdiri tidak kaku tetapi tidak tahu, aku ketakutan, hanya jari telunjuk yang menunjukkan sesuatu telah berlaku di dalam rumahku. Jiranku yang kehairanan melihat baju putih yang berlumuran darah bergegas memasuki ke dalam kamar bilik dan mendapati Mujahid yang sudah tidak sedarkan diri. Lalu dia bergegas mengambil kunci kereta berjenama Skoda miliknya. Lalu dia mengarahkan aku untuk mengangkat Mujahid menuruni tangga bangunan dan membawanya masuk kedalam kereta. Aku yang dalam kebingungan hanya mendengar arahan. Cemas keadaan pada ketika itu. ' Wahai Mujahid jangan ada apa-apa yang terjadi pada kau , Ya Allah selamatkan Mujahid ' aku berdoa dalam hati.



                              ...

    Mujahid tidak menyukai sesorang yang memandang rendah pada orang lain dan berbangga diri. Tidak menyukai orang yang berperangai sinis dan menjadi batu api. Biarlah terdapat perbezaan dalam diri, tetapi tidak bererti ukhuwah itu perlu berhenti. Ukhuwah bukanlah satu perkara yang dilakonkan, berpeluk cium dan berjabat tangan. Tetapi ukhuwah adlah apabila datangnya satu perasaan dalam hati, apabila kamu memeluk seorang sahabat yang disayangi, akan datang satu perasaan yang menenangkan hati. Satu perasaan yang sukar digambarkan, perasaan yang mendatangkan kegembiraan. Dan yang lebih lagi satu perasaan yang menjadikan kita takut dimurkai Allah nanti dan mahu bersama kseyurgaNya nanti.



   ' Azzam, kau ingat lagi tak apa yang aku cakap masa mula-mula kita berkenalan? ' Mujahid bertanya dalam keadaannya sedang menanggung kesakitan. Wajahnya pucat, bibir yang kebiruan berbicara dan bertanya kepadaku. Soalannya tadi kufikirkan, sudah beberapa tahun sejak kami berjumpa buat pertama kali. Aku ingat lagi pada masa itu, aku sedang tercari-cari penempatanku di kolej persediaan. Ditakdirkan pula aku untuk bertembung dengannya dan secara kebetulan kami tinggal di sebuah bilik yang sama. Disitulah titik perkenalan kami. Akan tetapi aku lupa apa yang pertama sekali diucapkannya. Lalu aku mengaku dihadapannya. ' Maaf Azzam, dah terlalu lama sehingga aku terlupa ' senyuman dinukilkan ucapan maaf dihulurkan. Sekuntum senyuman kelat dibalas Mujahid. Asyik sekali mengalir air mataku ini, dia jatuh menuruni wajahku sekali lagi. Sebak hati melihat keadaan Mujahid sekarang ini. Sahabat yang begitu rapat denganku, dan kini sedang dia menahan kesakitan atas penyalitnya itu.

   Mujahid meletakkan tangannya diatas bahuku. ' Dahlah tu, takyah nangis sangat, aku pun tak menangis. ' Mujahid berkata. Badannya ditarik keatas untuk menyandarkan badannya pada kepala katil, aku membantu meletakkan bantal dibelakangnya. ' Kalau imbas kembali, aku ada cakap ana uhibbuka fillah kan? ' Aku teringat dan lantas mengangguk membenarkannya. ' Bagi kau, apa kau rasa tentang apa yang aku ucapkan itu?' Mujahid bertanya lagi. ' Kita berukhuwah kerana Allah ? ' aku cuba menjawab. Mujahid tersenyum. ' Betul dan bagi aku definisinya lebih lagi dari itu.

   Bagi Mujahid, untuk bersahabat tidak perlu pandang pada perbezaan yang ada pada seseorang itu, tetapi lihatlah pada persamaan yang kita ada. Dan semuanya hanya kerana Allah SWT. Ukhuwah Mujahid dan aku adalah atas dasar kami seorang muslim. Jika tidak dipandang pada sudut itu maka aku tidak mungkin akan rapat dengan Mujahid. Perwatakan kami jauh berbeza, dan kami juga bukan berasal dari tempat yang sama. Kadang-kadang pemikiran kami berbeza, tetapi itu tidak mematahkan ukhuwah antara kami. Malah kami saling menjadi batu penolak sesama sendiri. Ramai yang berkata berukhuwah kerana Allah tetapi tidak ramai yang mampu merealisasi, menjadikannya satu realiti.


   ' Jika kita mampu menangis ketika berpisah dengan sahabat, maka ada makna ukhuwah disitu. ' Mujahid menambah. ' Perasaan itu lahir dari hati yang ikhlas bersahabat kerana Allah. Maaf Azzam, banyak pula aku bercakap.' Aku memandang Azzam dengan perasaan yang terharu. ' Azzam, ada astu benda aku nak beritahu, ana uhibbuka fillah. ' Kini giliran Mujahid pula mengalirkan air mata. Aku dan Mujahid berpelukan. Sukar untuk aku gambarkan perasaan pada ketika itu, aku seperti tidak mahu melepaskan pelukan ukhuwah itu. Terasa kuat kehangatannya, kami saling mengalir air mata. Tiba-tiba ECG  yang terletak disebelah katil Mujahid berbunyi. Mujahid terbatuk dengan kuat sehingga mengeluarkan darah. Sekali lagi aku cemas, aku menjerit memanggil jururawat bertugas. Lalu mereka datang, seorang darinya memanggil doktor yang merawat Mujahid.


   Dalam keadaan kesakitan, Mujahid memegang erat tanganku. ' Azzam, andai yang memisahkan kita itu hanya Allah, maka aku mengharapkan agar kematian menjadi wasilah perpisahan kita. Aku sayangkan engkau kerana Allah. ' maka kata-kata itu menjadi kata terakhir Mujahid kepadaku. Pegangan erat sebentar tadi menjadi longgar lalu dilepaskan tanganku dari genggamannya. Doktor bertugas sibuk dengan tugasnya. Aku hanya tergamam dan terundur kebelakang apabila ditolak jururawat dan diminta pula untuk keluar dari wad. ' Mujahid......' teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt. Tiada lagi degupan, tiada lagi denyutan. Mujahid telah pergi. Seorang lagi hamba pergi bertemu dengan kekasihNya. Aku duduk bersandar di dinding wad. Air mata deras mengalir, raungan kesedihan hanya dapat diterjemah dalam hati. Tidak ada orang lain yang menemani pada saat akhirnya. Maka berakhirlah ukhuwah kami. moga kita ketemu disyurga nanti.
   



AZZAM MUJAHID
*gambar tiada kene mengene dgn cerita diatas.












   

No comments: