Monday, August 30, 2010

Finding Hope...



"Why is it so cold outside, where am I. Is this the outside world?. I'm so hungry, can someone give me something to fill my stomach?. Someone?. Please."

Uweekk weeek weeek. Sound of a newborn baby could be heard miles away from the place he was born. The sky was full with cloud that gather together likely to create some frightening thunder followed by the baby's crying. It was in the middle of evening where a lot of people were going back home after their day of hardworking to gain some money for their family and for themselves. Deep in the alley of Haji Taib. A skinny looking women with a short curly hair and brown t-shirt had given birth a cute little baby in a hidden place within the alley.

"Oh no, what I gonna do with this child. What have I done. Oh god please forgive all my sins. I know that i"m wrong. If I were to keep this child, he'll surely bring me a lot of trouble. My dad would kill me if he knows anything about this. Oh no" the women talked to herself. Thinking on what she should do with this baby. Every time somebody pass by the alley she would hide herself from being seen by people. She was scared if peoples know 'bout her giving birth to a child with unknown father.

The world felt to be small. Satan Laknatullah are likely doing their work to persuade the mother to do unnecessary things to the child. "oh maybe i should kill the child, maybe I can put him into the plastic bag and throw him away. Or maybe I should just end his life by drowning him to death and then buried him once and for all." the women monologued by herself. " or maybe I can just let him to be here. Maybe someone who is kind will take him and take care of him. I think this is the best choice to make." said the women again.

After thinking for a while the women had decided to leave the child aside. A kiss of goodbye was given to the child. It was hard even for that women to leave the child alone. The child that has been raise about 9 months and 9 days in her body. All the hard time that they had together. But lastly, the child had to be abandoned alone, in the darkness of the street, hidden by the trashes alongside of the road. The fate of the child is unknown. Only Allah SWT knows what would happen to this poor child. Covered by a white blanket stained by his mother's blood to kept him from the cold wind that flew through every inch of his body.

"Mom, O mom, I'm hungry. Where are you?. Why did you left me? What have I done wrong. Mom?. I'm cold. I need you to warm body, to give me the heat of life. Spare some of it for me. Mom? Why did you left me behind just like this after I was born. I known nothing. Just crying for you to get noticed of me.Mom? Please don't leave me like this........
Do you have to left me mom?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT kerana masih diberi peluang untuk hidup. Masih diberi peluang untuk kita membaiki kelemahan diri yang ternyata dan sememangnya banyak dalam diri ini. Sekarang banyak kita mendengar kisah di dada2 akhbar tentang kes membuang bayi. Kes melahirkan anak luar nikah. Yang dimana pengakhirannya adalah disebalik tong2 sampah, yang dimana pengakhirannya adalah kematian sebelum sempat mereka mengenal kehidupan didunia ini. Mungkin ini lebih baik bagi mereka. Dalam keadaan begini, pastinya pengakhiran mereka adalah di syurga nanti. InsyaAllah.

Sedar tidak sedar hampir setiap hari perkara seperti ini disiarkan. Kita yang sudah sedih dengan kisah2 yang lepas bertambah lebih sedih dan pilu apabila perkara ini semakin menjadi2. Di ibaratkan seperti sampah, anak2 kecil yang tidak bersalah, yang tidak mengetahui apa2 menjadi mangsa keadaan apabila mereka dibunuh, dibuang dan macam2 lagi. Sudah menjadi 'trend' pada zaman ini, pemuda pemudi yang berkemungkinan terlanjur lalu yang perempuannya membulat perutnya akhirnya 'benda bulat' itu dibuang bagai sampah yang tidak berguna lagi nilainya.

Daripada perkara ini kita dapat menilai betapa teruk dan seriusnya masalah sosial yang sedang melanda negara kita sekarang ini. Pada pendapat ana sendiri. Kemungkinan besar yang menyebabkan perkara ini berlaku disebabkan oleh hubungan yang terjalin antara lelaki dan perempuan. Dengan kata lainnya 'ikhtilat'. Apabila perkara ini tidak terjaga maka lahirlah perkara2 seperti ber'couple', berdua-duaan dan bermacam2 lagi istilah yang boleh digunakan. Kita sendiri tahu apabila bersendirian 2 anak Adam laki dan perempuan. Maka yang ketiganya adalah syaitan. 

Kita sendiri sudah mafhum dengan tugas2 yang dipikul oleh syaitan Laknatullah ini. Bagaimana 'eager'nya mereka untuk menyesatkan anak Adam supaya mereka yang 'terpilih' ini dapat bersama2 mereka menjadi bahan bakar api neraka. Apabila kita berjumpa dengan sesetengah remaja, ada diantara mereka yang tidak tahu bahawa perkara ini adalah haram dan salah bagi mereka untuk melakukannya. Bagi mereka ini adalah perkara biasa, yang telah menjadi budaya dalam masyarakat kita pada zaman ini. Boleh dikatakan hal ini bukan menjadi budaya malah menjadi adat kepada mereka dalam hal 'ikhtilat' ini.

Pergaulan yang terlalu bebas antara lelaki dan perempuan menyebabkan banyak2 kes2 seperti ini berlaku. Mungkin pada mulanya mereka berkenal-kenalan kemudian terus kepada fasa ber'couple' kemudian sedikit demi sedikit mereka beralih kepada fasa yang tidak terjangkau oleh pemikiran kita. Akhirnya kes2 seperti membuang bayi ini menjadi satu perkara yang biasa.

Ana menulis tentang perkara ini sebenarnya, ingin mengingatkan diri ana sendiri dan juga bagi sesiapa yang membaca, untuk memikir dan bermuhasabah diri. Apakah sebenarnya tanggungjawab kita atas perkara seperti ini. Adakah kita hanya patut melihat sahaja dan buat2 tidak tahu dengan apa yang berlaku?. Ataupun kita boleh , mengambil langkah sekurang2nya dengan saling mengingat antara satu sama lain. Jika di tempat kita atau di kawasan kejiranan kita sendiri. Jika kita melihat kemungkaran berlaku dengan berleluasa. Adakah kita patut duduk diam. Bak kata pepatah Inggeris 'sit back and relax'. Adakah seperti itu? Sekurang2nya kita fikir apa yang kita boleh sumbangkan bagi membendung perkara ini.

Gunakan medium2 yang ada untuk saling mengingati dan menyampaikan dakwah diantara satu sama lain. Semoga dengan ini kita dapat membendung perkara ini dari terus berlaku. Ana tertarik dengan satu kempen yang dijalankan di sebuah negeri di Malaysia. Kempen yang diberi nama Kempen Menutup Aurat. Perkara2 seperti ini sepatutnya selalu diadakan. Sebab jika difikirkan sendiri secara logik. Apakah hikmah sebenarnya suruhan Allah SWT menyuruh kita menutup aurat? Sudah tentu bagi membendung masalah2 seperti ini contohnya. Setiap suruhan Allah SWT itu ada hikmahnya dan Allah tidak akan suruh jika hal ini memudaratkan. Cuma bagi sesetengah dari kita yang tidak dapat menerima perkara seperti ini. Ana pun tidak tahu mengapa. Akhir kalam sama2lah kita berdoa agar Malaysia menjadi sebuah negara yang aman. Aman dari maksiat dan kemungkaran. Jika diikutkkan hati banyak lagi perkara yang ana ingin bebelkan. Tapi mungkin sampai setakat ini sahaja untuk kali ini. Wallahualam.

No comments: